Jämsän Terveyden vastaanotoille uusi yhteinen ajanvarausnumero – kuntalaiset saavat käyttöönsä myös kännykällä toimivan terveyssovelluksen

Jämsän Terveyden terveysasemien vastaanotoilla otetaan käyttöön 23.9.2020 yksi yhteinen ajanvarausnumero 020 630 6020. Aikoja ei varata enää Kuoreveden ja Länkipohjan terveysasemien ja omahoitajien omista numeroista. Vanhoihin numeroihin soitetut puhelut yhdistyvät automaattisesti uuteen numeroon. Takaisinsoittopalvelu toimii kuten ennenkin.

− Yksi ajanvarausnumero selkeyttää asiakkaan yhteydenottokanavia. Hänen ei tarvitse esimerkiksi itse tietää, mille terveysasemalle tulisi olla yhteydessä tai onko asia kiireellinen vai kiireetön. Ajanvarauksesta asiakas ohjataan suoraan oikealle hoitopolulle. Muutoksella vapautamme hoitajien työpanosta varsinaiseen asiakastyöhön, kertoo Jämsän Terveyden palvelujohtaja Sisko Tiirinen.

Fysioterapian, röntgenin, laboratorion, hammashoitolan, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä perhepalvelukeskuksen ajanvarausnumerot säilyvät ennallaan. Ensiavun numero päivystyksellistä hoitoa vaativissa tilanteissa ympäri vuorokauden säilyy myös ennallaan.

Palveluvalikoima laajenee – terveyssovellus käyttöön
Jämsän Terveyden asiakkaat saavat 23.9.2020 käyttöönsä myös kokonaan uuden palvelun: terveyskeskuksen hoitajien ja lääkäreiden etävastaanotolle pääsee lataamalla älypuhelimeen Pihlajalinna-terveyssovelluksen.

Varsinkin koronaepidemia-aikana terveyssovellus on erittäin suositeltava yhteydenottokanava terveyskeskukseen. Sovelluksen kautta saa hoidettua yleisimpiä sairauksia, ja se on kätevä tapa uusittaa esimerkiksi reseptejä. Terveyssovelluksesta löytyy myös koronavirus-osio, jonka kautta voi hakeutua etävastaanotolle, jos epäilee itsellään koronavirusinfektiota.

Sovellus kysyy aluksi asiakkaalta automaattisesti perustietoja. Vastaanotto alkaa hoitajan tekemällä hoidontarpeen arvioinnilla. Hoitaja voi hoitaa asiakkaan asian jo kerralla eteenpäin tai valmiiksi. Tarvittaessa asiakas ohjataan lääkärille.

− Asiakas ja häntä hoitava hoitaja tai lääkäri pystyvät keskustelemaan keskenään ja tarvittaessa voivat nähdä toisensa sovelluksen videoyhteyden kautta. Sovelluksen välityksellä voi lähettää myös valokuvia. Esimerkiksi silmätulehduksen tai ihottuman hoitaminen onnistuu usein etävastaanotolla, Jämsän Terveyden johtava lääkäri Titta Frantsila sanoo.

− Jos potilaan vaiva vaatii lääkärin tekemiä tutkimuksia, kuten vaikkapa korvien tutkimista tai keuhkojen kuuntelua, pyydämme häntä tulemaan terveysasemalle, Frantsila toteaa.

Terveyssovellus kannattaa ladata puhelimeen valmiiksi jo ennen kuin sitä tarvitsee, sillä sen käyttöönotto vaatii verkkopankkitunnukset. − Kaikilla ei ole älykännykkää eikä terveyssovellus korvaa perinteisiä vastaanottokäyntejä. Sen tarkoitus on tuoda uusi joustava terveyspalvelu perinteisen hoidon rinnalle ja täydentää monikanavaisten palveluiden valikoimaa. Olen erittäin ylpeä, että voimme näinä aikoina tarjota kuntalaisille poikkeuksellisen hyviä julkisia terveyspalveluita myös suoraan kotisohvalle, Frantsila kertoo.

PIHLAJALINNA-TERVEYSSOVELLUS
− Pihlajalinnan terveyssovellusta voivat käyttää kaikki 15 vuotta täyttäneet Jämsän Terveyden asiakkaat.
− Terveyssovelluksen voi ladata omaan älypuhelimeen sovelluskaupasta, iPhonelle App Storesta ja Android-laitteille Google Playsta. Sovelluksen lataaminen ei maksa mitään. Sovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä Pihlajalinna.
− Sovelluksen lataus- ja käyttöohjeet löydät osoitteesta jamsanterveys.fi sekä video- että pdf-muodossa.
− Etävastaanoton asiakasmaksu on sama kuin vastaanottokäynnin terveysasemalla. Etävastaanotot kuuluvat vuosimaksuun.
− Sovelluksen avulla tavoittaa hoitajan ja lääkärin terveysasemien aukioloaikoina.

Lisätiedot medialle:
Johtava ylilääkäri Titta Frantsila
Palvelujohtaja Sisko Tiirinen