Tiedote 12.2.21: Koronarokotukset jatkuvat nyt yli 80-vuotiaiden rokotuksilla Jämsässä

Rokotukset etenevät THL:n ohjeistamassa järjestyksessä ja sitä mukaa kun rokotteita saadaan. Nyt käytössä oleva BioNtech-Pfizerin rokote on tutkimusten mukaan erityisesti ikäihmisillä tehokas ja estää erityisen hyvin vakavia koronavirusinfektioita. Siksi juuri tätä rokotetta suositellaan ja tarjotaan riskiryhmiin kuuluville ikäihmisille. Rokotus on vapaaehtoinen ja maksuton.

Rokotukset tapahtuvat ajanvarauksella, ensisijaisesti terveysasemien vastaanotoilla, sillä valmis rokoteaine voi herkästi vaurioitua kuljetettaessa ja menettää siten tehoaan.

Rokotus kestää noin 5 minuuttia ja sen jälkeen asiakkaan vointia seurataan vielä 15 minuuttia mahdollisten rokotuksesta aiheutuvien haittavaikutusten varalta.

Koronarokote vaatii tehokkaan suojan aikaansaamiseksi vielä toisen rokoteannoksen. Seuraava rokotusaika annetaan valmiiksi 12 viikon päähän.

Ohjeet ajanvarauksesta
Hoitajat varaavat ajat kotihoidon asiakkaille ja opastavat terveysasemalle saapumisessa. Samalla rokotuskäynnillä voidaan rokottaa myös samassa taloudessa asuva omaishoitaja tai puoliso.

Jämsänkoskella Linnakartanon päiväkeskuksella rokotetaan päiväkeskuksen asiakkaat ja päiväkeskuksen hoitaja huolehtii aikojen varaamisen.

Seuraavien viikkojen aikana koko Jämsän alueelle saadaan pieni määrä, noin 250 rokotetta viikoittain, joten kaikkien yli 80-vuotiaiden rokotukset etenevät tässä tahdissa helmi-maaliskuun aikana.

Omatoimisesti kotona asuvat yli 80-vuotiaat asiakkaat voivat varata puhelimitse rokotusajan terveysasemille. Ajan voi varata myös omainen heidän puolestaan. Mikäli aikaa ei ole antaa heti tässä yhteydessä, otamme asiakkaan yhteystiedot ja ilmoitamme ajan heti, kun rokotteita saadaan lisää.

Koronarokotusajanvarausnumerot on tarkoitettu vain koronarokotusten ajanvarausta varten, ja aina rokotusvuorossa olevalle ikä/riskiryhmälle kerrallaan. Ajanvarausnumerot ovat auki keskiviikosta 17.2. lähtien.

Jämsä ja Koskenpää 040 7560 744 (arkisin klo 9-15)
Kuorevesi ja Länkipohja 040 8461 218 (ma-to 9-15, pe 9-14)

Kaikki rokotuksen haluavat tulevat rokotteen varmasti saamaan rokotusjärjestyksen mukaan vuorollaan ja sitä mukaa kun rokotteita on saatavilla. Toivomme kuntalaisten soittavan ajanvarausnumeroon vasta, kun kunkin ikä/riskiryhmän rokotukset käynnistyvät, jotta vältymme ylimääräisiltä puhelinruuhkilta. THL:n riskiryhmäluokittelun löydät täältä

Muiden riskiryhmien rokotukset
Tiedotamme viikoittain rokotusten etenemisestä. Tietoa löytyy myös jamsanterveys.fi sivulta ajankohtaisista -osiosta.

Titta Frantsila, Johtava ylilääkäri
Sisko Tiirinen, Palvelujohtaja