Tiedote 26.10.2023, Uusi digiterveysasema parantaa ja nopeuttaa asiakkaiden asiointia 1.11.23 alkaen

Jämsän Terveys laajentaa terveyskeskuspalveluja avaamalla digiterveysaseman, jonka kautta asiakkaat pääsevät entistä kätevämmin ja nopeammin hoidon piiriin. Myös puhelinpalvelun takaisinsoittotoimintoa ja kiireellisten asioiden käsittelyä parannetaan.

Jämsän Terveydellä vuodesta 2020 käytössä ollut terveyssovellus vaihtuu uudelle alustalle, joka on ollut käytössä jo videovastaanotoilla. Näin sähköisten kanavien palveluvalikoima monipuolistuu. Uusi digiterveysasema tarjoaa nopean hoitoon pääsyn asiakkaan tarpeen mukaisesti.

Digiterveysasemaa voi käyttää joko tietokoneella tai mobiililaitteella selaimen kautta, ja asiointi tapahtuu chatissa ja tarvittaessa videovastaanotolla. Etäasioimiseen ei tarvita erillistä sovellusta, vaan digiterveysasemalle pääsee suoraan verkkosivultamme.
Käyttöön otetaan myös digitaalinen hoidon tarpeen arviointi, jonka avulla asiakas ohjautuu nopeasti oikean avun pariin. Digiterveysasemalla voidaan hoitaa muun muassa flunssan oireita, ihottumia ja iho-oireita, virtsatietulehduksia, silmätulehduksia, pieniä tapaturmia, reseptien uusimisia, sairaan lapsen hoitoon tarvittavia todistuksia ja pitkäaikaissairauksien kontrolleja. Moni oire ja asia on usein hoidettavissa sähköisesti etäkanavien avulla, mikä helpottaa niin asiakkaan arkea kuin hoitohenkilöstönkin työtä.

Apu usein jo yhdellä asioinnilla

Asiakas pääsee digiterveysasemalle jamsanterveys.fi verkkosivujen etusivun kautta. Palveluun tunnistaudutaan vahvasti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelussa kysytään hoitoon hakeutumisen syy automatisoidussa chat-keskustelussa, jonka jälkeen asiakas ohjataan hoitajalle hoidon tarpeen arviointiin. Tämän jälkeen hoitaja antaa asiakkaalle hoito-ohjeet, ohjaa etälääkärille chat- tai videovastaanotolle tai tarvittaessa varaa ajan toimipisteeseen.
Digiterveysasema on auki arkisin klo 8–16, ja sen kautta asiakkaita palvelee terveydenhuollon ammattilaisia hoitajista lääkäreihin.
Asiakkaan ei tarvitse etukäteen tietää, kenelle asiantuntijalle aika tulisi varata, vaan chat-palvelussa tarkennetaan hoidontarve oireisiin ja tilanteeseen perustuen. Tämä nopeuttaa ja helpottaa asiointia, sillä apu oireeseen tai ongelmaan hoituu todennäköisesti jo yhdellä asioinnilla digiterveysasemalla.

Takaisinsoittopalvelun uudistuksella turvataan kiireellinen hoidontarve

Marraskuun alusta alkaen myös kuntalaisten terveyspalveluiden puhelinpalvelua uudistetaan. Käytössä olevaan takaisinsoittopalveluun tulee muutos, jonka myötä kiireettömissä asioissa asiakkaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana. Takaisinsoitto jätetään nauhoitteen antamien ohjeiden mukaan. Kiireelliset tapaukset hoidetaan puhelun aikana.

Muutoksen myötä turvataan kiireellisten asioiden nopea käsittely, jolloin hoitohenkilöstömme pystyy priorisoimaan kiireelliset tapaukset entistäkin paremmin. Myös kiireettömien asioiden hoitaminen sujuvoituu, kun asiakkaan ei tarvitse jäädä odottamaan vastausta linjoille, vaan hänelle soitetaan takaisin mahdollisimman pian.

Uudistustoimenpiteillä tähdätään entistä parempaan, nopeampaan ja laadukkaampaan asiakaspalveluun, jonka digitalisaatio mahdollistaa. Ohjaamalla toimintaa digitaalisiin kanaviin pystymme parantamaan ja nopeuttamaan myös terveysasemalla käyntiä vaativien asioiden hoitoa. Huomioimme palveluissamme laajasti eri käyttäjäryhmät myös jatkossa, sillä esimerkiksi osalle ikäihmisistä digiterveysaseman käyttö voi olla haastavaa, ainakin alkuun.
Tulemme järjestämään hyvinvointitorilla päiviä, jolloin digitaalisten palveluiden käyttöä opastetaan.

Palveluvastaava Elina Vettenterä
Johtava ylilääkäri Titta Frantsila