Tiedote 24.10.2022 syystalven korona- ja influenssarokotuksista

Koronan tehosterokotukset ja influenssarokotukset alkavat ma 31.10.22 Aikoja voi varata Jämsän liikuntahallin rokotuspisteelle ja sivuterveysasemille 25.10. alkaen.

Syystalven koronan tehosterokotukset

THL suosittelee uutta koronan tehosterokotusta sairastetuista taudeista riippumatta
• kaikille 65 vuotta täyttäneille

Syystalven 2022 tehosteannoksen kohderyhmien osalta ei enää lasketa, kuinka monta rokotetta henkilö on aiemmin saanut tai kuinka monta kertaa hän on mahdollisesti sairastanut koronan.

Tehosterokotteen voi antaa, kun edellisestä rokotuksesta tai taudin sairastamisesta on kulunut vähintään kolme kuukautta. Tehosteannos voidaan poikkeuksellisesti antaa myös muille 18 vuotta täyttäneille erityisistä syistä esimerkiksi työkomennuksen tai matkan kohdemaan vaatimusten vuoksi.

Käytössä tehosterokotuksiin on uusi varianttirokote (Comirnaty Original/Omicron BA. 1). Samalla voidaan antaa influenssarokote. Ajan rokotukseen voi varata sähköisesti tai puhelimitse liikuntahallin rokotuspisteelle tai sivuterveysasemalle. Kotihoidon hoitajat rokottavat kotikäynneillä kotihoidon asiakkaat. Hoivakotiasukkaat saavat rokotuksen hoivakodilla.

Muut koronarokotukset
THL:n aiemmat suositukset koronarokotusten perussarjasta (1. ja 2. rokote) ja tehosteista ovat voimassa
• 60–64-vuotiaille suositellaan neljää rokoteannosta
• Perusterveille 18–59-vuotiaille sekä riskiryhmiin kuuluville 12–17-vuotiaille suositellaan kolmea rokoteannosta
Perussarjan 1. ja 2. rokotuksiin käytössä on edelleen Comirnaty – rokote. Tehosteannokseksi suositellaan ensisijaisesti varianttiräätälöityjä rokotteita. Käytössä on Comirnaty Original/Omicron BA. 1. Rokotuksiin voi varata ajan liikuntahallin rokotuspisteelle tai terveysasemille.

Influenssarokotukset

Kenelle influenssarokote annetaan?
Influenssarokotteen saavat kansallisessa ohjelmassa maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle rokotuksesta on merkittävää hyötyä. Maksuttomaan influenssarokotukseen ovat oikeutettuja:
Raskaana olevat
Kaikki 65 vuotta täyttäneet
Alle 7-vuotiaat lapset
Sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
Varusmiespalveluksensa aloittavat miehet ja vapaaehtoisen asepalveluksen aloittavat naiset
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö Vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden lähipiiri

Mitä rokotteita on käytössä?
Influenssakaudella 2022–2023 rokotusohjelmassa tarjotaan: VaxigripTetra pistettävä rokote kaikille ikäryhmille FluenzTetra-nenäsumuterokote 2–6-vuotiaille (annetaan neuvolassa)

Millainen on influenssarokotteiden suojateho?
Suojan syntymiseen menee noin 2 viikkoa. Influenssarokotteiden suojateho vaihtelee kaudesta toiseen. Suurin osa rokotteen ottaneista välttyy influenssalta. Jos rokotettu saa influenssan, on tauti yleensä lievempi ja toipuminen nopeampaa. Influenssarokotteen antama suoja kestää noin vuoden verran.

Mitä haittoja influenssarokotteesta voi olla?
Kaikilla rokotteilla voi olla haittavaikutuksia, mutta ne ovat yleensä ohimeneviä ja niitä esiintyy vain pienellä osalla rokotetuista. Pistettävän influenssarokotteen jälkeen rokotuskohta saattaa punoittaa ja aristaa. Nenäsumuterokotteen jälkeen nenä voi olla tukkoinen ja nuhainen. Sekä pistettävän että nenäsumutteena annettavan rokotuksen jälkeen voi ilmetä lievää sairaudentunnetta, lihas- ja nivelsärkyjä tai yleisoireita, kuten lämmönnousua, kuumetta, huonovointisuutta ja päänsärkyä. Pistosalueen paikallisoireita, särkyjä ja kuumetta voi hoitaa kuume- ja kipulääkkeillä. Vakavat haittavaikutukset kuten vakava allerginen reaktio, anafylaksia, ovat hyvin harvinaisia.

Mistä ja miten saan influenssarokotuksen Jämsässä?

1. Rokotukset samanaikaisesti koronarokotusten kanssa ajanvarauksella
Rokotukset alkavat maanantaina 31.10.22 ajanvarauksella. Jämsän liikuntahallin rokotuspisteellä rokotuksia annetaan joka arkipäivä klo 8.30-15.30, keskiviikkoisin klo 16.30 asti. Kuoreveden terveysasemalla ensimmäiset rokotuspäivät ovat 16.11 ja 23.11,
Länkipohjan terveysasemalla rokotetaan 15.11, 17.11 ja 22.11,
Koskenpään terveysasemalla 10.11. ja 24.11.

Suosittelemme ajanvarausta ensisijaisesti sähköisesti.
Sähköinen ajanvaraus avataan 25.10. ja siihen pääset tästä.
Myös Jämsän Terveyden terveyssovelluksen kautta voi varata rokotusajan. Rokotusaika on mahdollista varata myös puhelimitse 25.10. lähtien. Pyydämme huomioimaan, että puhelimitse linjoilla voi olla alkuun ruuhkaa puhelujen määrästä riippuen.

Rokotusneuvonta ja ajanvaraus:
Kuorevesi ja Länkipohja p. 040 8461 218 (ma-to 8-15, pe 8-14)

Ohjeita rokotukseen tulevalle
Saavuthan vain terveenä!
Ruuhkien välttämiseksi toivomme asiakkaiden saapuvan paikalle mahdollisimman lähellä omaa varattua aikaa. Ota henkilöllisyystodistus/ Kela-kortti valmiiksi esille. Rokotustilannetta varten kannattaa pukeutua niin, että olkavarsi on helppo paljastaa.

2. Rokotukset neuvolassa, kouluterveydenhuollossa, vastaanotoilla, kotihoidossa ja hoivayksiköissä
Alle kouluikäisten lasten rokotukset annetaan lastenneuvolassa, ajan voi varata oman terveydenhoitajan kautta. Kouluikäisten lasten/nuorten rokotuksia annetaan kouluissa ja oppilaitoksissa terveydenhoitajan vastaanotolla. Influenssarokotteita annetaan kohderyhmään kuuluville myös muun varatun käynnin yhteydessä hoitajien vastaanotoilla neuvoloissa ja terveysasemilla.

3. Muut rokotukset
Muut kuin edellä mainittuihin riskiryhmiin ja vakavalle influenssalle alttiin lähipiiriin kuuluvat voivat hankkia rokotteen apteekista reseptillä ja varata hoitajalle ajan rokotusta varten. Moni työnantaja myös tarjoaa työntekijöilleen rokotuksen työterveyshuollossa.

Sähköinen korona- ja influenssarokotusten ajanvaraus tästä linkistä jämsäläisille

Rokotusneuvonta ja -ajanvaraus puhelimitse:
Kuorevesi ja Länkipohja p. 040 8461 218 (ma-to 8-15, pe 8-14)

Jämsän liikuntahallin rokotuspiste, osoite Keskuskatu 16
Liikuntahallin rokotuspiste on avoinna 31.10.22 alkaen arkisin 8.30-15.30, keskiviikkoisin klo 16.30 asti. Rokotukset toistaiseksi vain ajanvarauksella. Tiedotamme erikseen myöhemmin walk-in rokotuspäivistä.