Tiedote 28.3.22: Neljännet koronarokoteannokset 80 vuotta täyttäneille ja iäkkäiden hoivakodeissa asuville alkavat

Rokotuksilla pyritään tehostamaan iäkkäiden suojaa juuri nyt epidemian ollessa voimakkaimmillaan

THL suosittelee neljänsiä rokoteannoksia kaikille 80 vuotta täyttäneille sekä iäkkäiden hoivakodeissa asuville. Neljänsillä annoksilla pyritään tehostamaan suojaa vakavaa, sairaalahoitoista tautia vastaan sekä erityisesti koronasta johtuvia kuolemantapauksia vastaan.

80 vuotta täyttäneille ja ikäihmisten hoivakodeissa asuville neljäs annos voidaan antaa kun 3 kuukautta kolmannesta annoksesta on kulunut. Jos 80 vuotta täyttänyt tai iäkkäiden hoivakodissa asuva on saanut kolme rokoteannosta ja sen lisäksi sairastanut koronavirustaudin, hän ei toistaiseksi tarvitse neljättä rokoteannosta. Neljänsinä annoksia suositellaan ensisijaisesti mRNA-rokotteita eli kokonaista annosta Comirnatya tai puolikasta annosta Spikevaxia, koska näiden valmisteiden käytöstä neljäntenä annoksena on maailmalta kertynyt eniten käyttökokemusta ja tutkimustietoa. Neljäntenä annoksena voidaan kuitenkin antaa myös Janssenin rokotetta tai Nuvaxovid-rokotetta.

Neljännet annokset aloitetaan ripeästi, sillä niillä pyritään tehostamaan iäkkäiden suojaa juuri nyt epidemian ollessa voimakkaimmillaan. Ikäihmisten palveluasumisyksiköissä hoitajat rokottavat asukkaat yksikössä, samoin kuin aiempien rokotusannosten kohdalla. Rokotuksia annetaan yksiköissä 31.3. lähtien.

80 vuotta täyttäneitä kotihoidon asiakkaita hoitajat avustavat rokotusten ajanvarauksessa.

80 vuotta täyttäneiden rokotuksia annetaan ajanvarauksella ja ilman ajanvarausta Jämsän liikuntahallin rokotuspisteellä tiistaina 5.4, keskiviikkona 6.4, torstaina 7.4. sekä tiistaina 12.4, keskiviikkona 13.4 ja torstaina 14.4. Sivuterveysasemilla rokotuksia annetaan ajanvarauksella seuraavasti: Länkipohjan terveysasemalla rokotuspäivä on torstai 7.4, Kuoreveden terveysasemalla maanantai 11.4, ja Koskenpään terveysasemalla keskiviikko 13.4.

Toivomme, että kuntalaiset voivat auttaa 80 vuotta täyttäneitä lähisukulaisia tai ystäviä saamaan tietoa mahdollisuudesta neljänteen koronarokotteeseen ja jos he tarvitsevat apua rokotukseen hakeutumisessa.

Muista koronarokotuksista tarkemmin edellisessä 7.3. tiedotteessa, tiedotteeseen pääset tästä

Jämsän liikuntahallin rokotuspiste Keskuskatu 16, ti-to klo 9-16 ja ke 9-17 (ajanvaraus ja walk-in)

Rokotusajanvaraus
Ajat varattavissa liikuntahallin rokotuspisteelle ja terveysasemille sähköisen ajanvarauksen kautta tästä