Tiedote 26.3.21: Yli 70-vuotiaiden ajanvaraus nyt käynnissä

AstraZenecan koronarokotteen käyttöä jatketaan 65 vuotta täyttäneillä
THL on päättänyt, että AstraZenecan rokotuksia voidaan jatkaa 65 vuotta täyttäneillä maanantaina 29.3.21. 65-vuotta täyttäneillä ei ole havaittu lisääntynyttä riskiä saada rokotuksen jälkeen hyvin harvinaisia veren hyytymishäiriöitä, joiden mahdollista yhteyttä AstraZenecan koronarokotteeseen parhaillaan selvitetään. Sairausperusteisia rajoitteita rokotteen antamiselle ei tällä hetkellä tässä ikäryhmässä ole.

Mitä rokotteita on käytössä ja rokotusjärjestys

THL:n ohjeistaman rokotusjärjestyksen mukaan rokotukset kohdistetaan tällä hetkellä yli 70 -vuotiaille. Kun valtaosa 70-vuotta täyttäneistä on saanut rokotuksen, jatketaan alle 65-vuotiaiden riskiryhmään 1 kuuluvien rokotuksia. Riskiryhmään 2 kuuluvien rokotukset käynnistyvät, kun yli 70-vuotiaat ikäihmiset ja riskiryhmään 1 kuuluvat on rokotettu.

65 vuotta täyttäneet saavat joko AstraZenecan rokotteen, BioNTech-Pfizerin Comirnaty-rokotteen tai Modernan Covid-19 -rokotteen. Rokotettava ei voi itse valita rokotettaan, vaan THL ohjeistaa miten rokotteita voidaan antaa.

Rokotusvuorossa olevat ryhmät ja ajanvaraus:

Ikäihmiset, yli 70-vuotiaiden rokotukset

Lähes kaikki yli 80-vuotiaat jämsäläiset ovat rokotteen jo saaneet. Yli 75-vuotiaista valtaosa on myös joko saanut rokotteen tai heille on varattu rokotusaika terveysasemille. 75 vuotta täyttäneet voivat edelleen myös varata rokotusaikoja.

Kaikki 70-vuotta täyttäneet voivat nyt varata rokotusaikoja alla olevista numeroista. Mikäli rokotusaikaa ei voida heti antaa, otamme asiakkaan yhteystiedot ylös ja soitamme asiakkaalle.

Ajanvaraus (vain koronarokotusten ajanvarausta varten)

Alle 65-vuotiaiden riskiryhmien (riskiryhmä 1) rokotukset on toistaiseksi keskeytetty

Varovaisuusperiaatteen mukaisesti AstraZenecan rokotetta ei toistaiseksi anneta alle 65-vuotiaille. Nämä ajat maanantailta 29.3. joudutaan vielä siirtämään ja olemme asiakkaisiin yhteydessä tästä puhelimitse. Alle 65-vuotiaille annetaan Pfizerin rokotetta, mutta toistaiseksi nämä rokotteet on varattu ikäihmisten rokotuksiin rokotusjärjestyksen mukaisesti edeten.

Riskiryhmässä 1 rokotteen on tähän mennessä saanut noin kolmasosa riskiryhmiin kuuluvista.

Ohjeita rokotukseen tulevalle löydät täältä

Tiedotamme viikoittain rokotusten etenemisestä. Tietoa löytyy myös jamsanterveys.fi sivulta ajankohtaisista -osiosta.

Koronarokotukset 260321